Friday, November 8, 2024

ZUHUD

Zuhud dalam Islam merujuk kepada sikap tidak cenderung atau tidak terlalu mengambil berat terhadap kehidupan duniawi dengan tujuan untuk memperoleh keredhaan Allah dan mempertingkatkan hubungan dengan-Nya.
Zuhud bukanlah bermakna meninggalkan dunia sepenuhnya, tetapi bersikap sederhana dan lebih mengutamakan kehidupan akhirat.

Takrif Zuhud Menurut Islam:

Dalam konteks Islam, zuhud bermaksud menjauhkan diri daripada kecintaan terhadap dunia dan lebih mengutamakan akhirat.

Zuhud bukanlah bermakna meninggalkan dunia sepenuhnya atau menjadi miskin, tetapi mengekang diri dari keterikatan hati terhadap kesenangan duniawi dan berusaha mencapai keredaan Allah SWT.

Zuhud ialah sebuah sifat hati yang mengutamakan keredaan Allah di atas segala perkara duniawi, sehingga harta, kekuasaan, atau kemewahan tidak lagi menggoda hati seorang Muslim.

Menurut Imam Ahmad bin Hanbal, zuhud di dunia ialah "pendek angan-angan", iaitu tidak menjadikan dunia sebagai matlamat hidup yang kekal. Sebaliknya, seseorang yang zuhud melihat dunia hanya sebagai perjalanan sementara ke alam akhirat.

Secara umum, Zuhud dalam istilah tasawwuf ialah sifat meninggalkan keterikatan kepada dunia, di mana seorang individu tidak menjadikan dunia sebagai matlamat utamanya.

Imam Ahmad bin Hanbal menyebut, "Zuhud di dunia bukanlah mengharamkan yang halal atau menyia-nyiakan harta, tetapi zuhud adalah tidak menjadikan dunia sebagai perkara yang lebih penting dari akhirat" (Riwayat Ahmad).

Dalil-Dalil dari Al-Quran dan Hadis tentang Zuhud:

1. Allah SWT berfirman: "Ketahuilah bahawa kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan hiburan serta perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu serta berlumba-lumba memperbanyakkan harta dan anak-pinak; umpama hujan yang tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu melihatnya berwarna kuning, kemudian menjadi hancur..." (Surah Al-Hadid, 57:20).

Ayat ini mengingatkan agar manusia tidak tertipu dengan keindahan dunia yang sementara dan menyedari tujuan sebenar penciptaan iaitu untuk beribadah kepada Allah.

Ayat ini juga menjelaskan hakikat dunia yang sementara, mengingatkan umat Islam agar tidak tertipu oleh keindahannya. Zuhud adalah menerima bahawa dunia tidak kekal dan berusaha mengutamakan akhirat.

2. Rasulullah SAW bersabda: "Zuhudlah engkau terhadap dunia, nescaya Allah akan mencintaimu, dan zuhudlah engkau terhadap apa yang ada di tangan manusia, nescaya manusia akan mencintaimu." (Riwayat Ibn Majah)

Hadis ini menekankan bahawa zuhud adalah jalan untuk memperoleh cinta Allah dan cinta manusia, apabila hati tidak bergantung pada dunia dan tidak iri terhadap apa yang ada di tangan orang lain.

3. Rasulullah SAW bersabda, "Orang yang bijak ialah yang menundukkan nafsunya dan beramal untuk kehidupan selepas mati, dan orang yang lemah ialah yang mengikut hawa nafsunya lalu berharap kepada Allah dengan harapan kosong." (Riwayat Tirmizi)

Zuhud membawa erti kebijaksanaan, kerana ia menghalang seseorang dari menjadi hamba nafsu, dan mendorong untuk mempersiapkan bekalan untuk akhirat.

4. Rasulullah SAW bersabda: "Jadilah kamu di dunia seolah-olah seorang perantau atau orang yang melalui suatu jalan." (Riwayat Bukhari).

Hadis ini menggambarkan bahawa sifat zuhud ialah sentiasa sedar bahawa dunia hanyalah persinggahan dan bukan tempat tinggal yang kekal.

Pandangan Para Ulama Salaf dan Khalaf tentang Kepentingan Zuhud:

1. Ulama Salaf: Ulama-ulama generasi awal Islam (Salaf) sangat menekankan zuhud sebagai jalan mencapai kesucian hati dan ketaqwaan kepada Allah SWT. Antara tokoh utama yang banyak berbicara tentang zuhud ialah Imam al-Ghazali, Sufyan al-Thawri, dan Hasan al-Basri.

- Hasan al-Basri berkata, "Zuhud di dunia bukanlah mengharamkan yang halal atau membuang harta, tetapi ialah lebih yakin dengan apa yang ada di tangan Allah daripada apa yang ada di tangan manusia."

- Sufyan al-Thawri pula menyebut, "Zuhud ialah apabila seseorang lebih memilih akhirat daripada dunia dan tidak menjadikan dunia sebagai tujuan hidupnya."

- Sufyan Al-Thawri berkata: "Zuhud adalah pendeknya angan-angan, bukanlah bermaksud kamu tidak memiliki harta, tetapi zuhud adalah apabila hati tidak terikat pada harta yang ada."

2. Ulama Khalaf:

- Imam Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulum al-Din menyatakan bahawa zuhud terbahagi kepada tiga peringkat:

1. Zuhud orang awam, yang meninggalkan perkara-perkara haram.
2. Zuhud orang khusus, yang meninggalkan perkara yang makruh dan syubhat.
3. Zuhud para Nabi dan awliya, yang tidak merasa berat untuk meninggalkan dunia walaupun dunia datang kepada mereka.

- Ibn al-Qayyim berkata: "Zuhud yang hakiki bukanlah meninggalkan harta, tetapi menempatkan hati di akhirat, tidak dalam kenikmatan dunia yang sementara."

Ulama Khalaf, yang datang selepas Salaf, terus mengembangkan konsep zuhud dengan penekanan pada mengharmonikan kehidupan dunia dan akhirat.

Imam al-Ghazali dalam Ihya’ Ulumuddin menyatakan bahawa zuhud adalah inti dari tasawuf dan jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah. Al-Ghazali menyebut bahawa zuhud adalah tentang “melepaskan keterikatan hati” dari dunia, yang tidak semestinya bermakna miskin, tetapi mengendalikan nafsu agar tidak menjadi hamba dunia.

Cara Menghasilkan Sifat Zuhud dalam Kehidupan Seharian:

1. Memperkuat Keimanan: Sentiasa mengingat kematian dan kehidupan akhirat.
Firman Allah: "Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati." (Surah Al-Ankabut, 29:57).

2. Mengamalkan Kesederhanaan: Bersederhana dalam kehidupan dan tidak berlebihan dalam perkara yang dibolehkan.
Rasulullah SAW bersabda: "Sederhana dalam hal kekayaan lebih baik daripada banyak tetapi tidak mampu dijaga." (Riwayat Tirmizi).

3. Menyedari Sementara dan Terhadnya Dunia: Mengambil iktibar daripada kisah-kisah Nabi dan para sahabat yang hidup sederhana walaupun mereka berpeluang memiliki harta. Rasulullah SAW pernah menolak dunia yang ditawarkan kepadanya dan memilih kehidupan yang sederhana.

4. Memperbanyak Zikir dan Solat Malam: Zikir dan qiyamulail mengingatkan bahawa hati tidak bergantung kepada dunia tetapi kepada Allah.
Firman Allah: "Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram." (Surah Ar-Ra’d, 13:28).

5. Memperbanyakkan Ingatan terhadap Akhirat: Sering mengingati mati dan kehidupan akhirat adalah langkah utama untuk membina zuhud.
Rasulullah SAW menyarankan kita untuk sering mengingat "pemusnah kelazatan" iaitu kematian sebagai motivasi untuk lebih zuhud terhadap dunia.

6. Mengelakkan Pemborosan dan Hidup Secara Sederhana: Kehidupan zuhud bukanlah hidup dalam kemiskinan tetapi hidup secara sederhana dan berbelanja menurut keperluan sahaja. Ini termasuk menjauhi pemborosan dan tidak terlalu mementingkan kemewahan.

7. Menjaga Hati daripada Kecintaan terhadap Dunia: Zuhud bermula dari hati. Amalan ini boleh dilakukan dengan membersihkan hati dari kecintaan yang berlebihan terhadap harta dan kedudukan. Melaksanakan ibadah dengan ikhlas serta menzahirkan syukur pada setiap nikmat yang diberikan Allah dapat membantu membina zuhud.

8. Memperbanyakkan Ibadah dan Amal Soleh: Mengutamakan ibadah daripada kegiatan duniawi yang melalaikan, seperti solat, puasa, membaca Al-Quran, dan berzikir. Zuhud juga bermakna menggunakan masa dengan baik untuk mendekatkan diri kepada Allah.

9. Bersahabat dengan Orang yang Zuhud: Seseorang akan dipengaruhi oleh lingkungan sekitarnya. Bersahabat dengan orang-orang yang zuhud dan bertakwa dapat membantu dalam membina sifat zuhud kerana mereka memberi contoh amalan yang baik dan zuhud dalam kehidupan.

Perkaitan Zuhud dengan Ilmu Tasawwuf:

Zuhud mempunyai kedudukan yang penting dalam Tasawwuf, yang merupakan ilmu penyucian jiwa. Tasawwuf bertujuan membentuk hati yang bersih dan jiwa yang dekat dengan Allah, dan zuhud adalah asas kepada pencapaian tersebut.

Perkaitan Zuhud dengan Ilmu Tasawwuf
Zuhud adalah salah satu aspek utama dalam tasawwuf kerana tasawwuf menekankan pembersihan jiwa dari penyakit-penyakit duniawi, termasuk kecintaan berlebihan terhadap dunia.

Para ulama tasawwuf melihat zuhud sebagai cara untuk mencapai maqam yang lebih tinggi dalam hubungan dengan Allah SWT. Para ulama tasawwuf melihat zuhud sebagai salah satu maqam tingkatan rohani yang perlu dilalui oleh para salik penempuh jalan tasawwuf.

Para sufi seperti Imam al-Junaid dan Rabi'ah al-Adawiyah melihat zuhud sebagai tangga untuk mencapai maqam Mahabbah iaitu cinta kepada Allah dan maqam Ridha yakni keredhaan. Mereka berpendapat bahawa hanya dengan meninggalkan kecintaan dunia, hati akan kosong dari kehendak nafsu dan sepenuhnya tertumpu kepada cinta kepada Allah.

Menurut Imam al-Ghazali, tanpa sifat zuhud, seseorang tidak dapat mencapai keikhlasan dan ketenangan jiwa yang sebenar.

Seperti yang dinyatakan oleh Syaikh Abdul Qadir al-Jilani, zuhud adalah pintu untuk seseorang mencapai keikhlasan dan mahabbah cinta kepada Allah.

Ibn Ata'illah al-Sakandari dalam Hikam beliau menyebut: "Jangan engkau mencari apa yang tidak kekal, tetapi carilah apa yang kekal, kerana yang kekal itulah yang lebih baik untukmu."

Sumber Rujukan:

1. Al-Quran, Surah Al-Hadid: 20, Surah Al-Ankabut
2. Sahih Bukhari, Kitab Al-Riqaq.
3. Sunan Ibn Majah, hadis tentang zuhud.
4. Sunan al-Tirmizi, hadis tentang orang yang bijak.
5. Kitab Siyar A’lam al-Nubala’ karya Imam al-Zahabi
6. Imam al-Ghazali, Ihya’ Ulumuddin.
7. Madarij as-Salikin oleh Ibn Qayyim al-Jawziyyah.
5. Al-Hikam oleh Ibn Ata'illah al-Sakandari.


Dengan memahami zuhud, seseorang akan dapat menjalani kehidupan yang seimbang, menjauhi sifat tamak, dan sentiasa meletakkan akhirat sebagai matlamat utama. Zuhud membantu untuk mencapai ketenangan dan menguatkan ketaqwaan kepada Allah.

[ Syeikh Maulana Jalalluddin Ahmad Ar-Rowi Al-Naqsyabandi Mujaddidi ]

No comments:

Post a Comment