Setiap zikir tidak mempunyai kesan yang sama kepada seseorang yang salik. Berkemungkinan, setelah beramal dengan zikir-zikir dan amalan thariqat, salah satu daripada zikir dan amalan tersebut mendatangkan kesan yang lebih kepada diri dan peningkatan ahwalnya. Maka zikir tersebut dianjurkan supaya dilebihkan daripada zikir-zikir yang lain.
Semuanya ini diketahui daripada percubaan dan zauq murid tersebut. Ada yang lebih berkesan dengan tahlil, ada yang lebih berkesan dengan Azimiah dan ada yang lebih terkesan dengan zikir-zikir yang lain.
Wujudnya kelazatan berzikir di dalam hati, terjadi dengan 2 perkara :
1. Hal roh.
Iaitu kesucian dan kebersihan yang terhasil ketika membaca zikir seperti merasa lazat ketika makan.
2. Waktu yang munasabah seperti cahaya siang ketika membaca buku.
1. Hal roh.
Iaitu kesucian dan kebersihan yang terhasil ketika membaca zikir seperti merasa lazat ketika makan.
2. Waktu yang munasabah seperti cahaya siang ketika membaca buku.
Sebagaimana ahwal yang mempunyai keadaan yang berbeza-beza, begitulah dengan waktu.
Syeikh Soleh mencadangkan bagi murid yang telah selesai membaca wirid supaya belajar apa yang mudah baginya daripada ilmu al Quran, ilmu fekah untuk memperbaiki ibadahnya dan ilmu tauhid untuk mensohihkan aqidahnya sehingga bertambah kukuh syariatnya yang merupakan paksi bagi ilmu hakikatnya.
Syeikh Soleh mencadangkan bagi murid yang telah selesai membaca wirid supaya belajar apa yang mudah baginya daripada ilmu al Quran, ilmu fekah untuk memperbaiki ibadahnya dan ilmu tauhid untuk mensohihkan aqidahnya sehingga bertambah kukuh syariatnya yang merupakan paksi bagi ilmu hakikatnya.
No comments:
Post a Comment