Tuesday, August 4, 2020

MELIHAT DAN MERASAI FENOMENA ALAM DENGAN PANDANGAN MATAHATI (ROH), PANDANGAN HAKIKAT


Apabila tingkatan tauhid seseorang mula meningkat kepada maqam "wahidiyyah", dia mula "memahami", "menyedari" dan "merasai" kebenaran keEsaan perbuatan Allah dalam segala kejadian yang berlaku (tauhid af'al).

Dia mula "memahami" pengertian firman Allah سبحانه وتعالی yang bermaksud :

"Tidak ada daya (melakukan ketaatan) dan upaya (meninggalkan kemaksiatan) melainkan dengan (keizinan / kekuasaan / ketentuan) Allah 
سبحانه وتعالی". Demikian juga firman Allah سبحانه وتعالی yang bermaksud "dan tidaklah engkau (Muhammad) yang melontar (tombak/panah) ketika engkau melontar, tetapi (hakikat sebenarnya) Allah lah yang melontar".

Dia mula memahami hikmah kebijaksanaan Tuhan dalam segala kejadian yang berlaku, sama ada baik atau buruk, yang mendorongnya untuk merasa senang hati dan redha terhadap segala kejadian yang berlaku, dan menyerahkan segala urusan kepada Pentadbirnya yang Hakiki, yang Maha Berkuasa, Berkehendak, Mengetahui dan Bijaksana.

Segala kejadian yang berlaku dilihatnya sebagai cerminan bagi perbuatan Tuhan. Inilah yang dikatakan "tajalli af'al" (melihat kenyataan perbuatan Tuhan dalam segala kejadian yang berlaku dengan pandangan matahati / pandangan roh / pandangan hakikat).


No comments:

Post a Comment