Friday, June 2, 2023

ILMU YANG BERMANFAAT

Di dalam sebuah Hadith, Baginda صلى الله عليه وسلم bersabda :

العلم علمان: علم في القلب فذاك العلم النافع، وعلم على اللسان فتلك حجّة الله على عباده.

"Ilmu itu terbahagi kepada dua : 1) Ilmu yang ada di dalam hati; itulah ilmu yang bermanfaat dan 2) ilmu yang ada pada lisan; maka ilmu tersebut merupakan hujjah Allah ke atas hamba-hambaNya." (Musonnaf Ibnu Abi Syaibah)

Para Ulama sering kali menjelaskan maksud ilmu yang bermanfaat itu ialah ilmu yang dapat menyucikan hati dan rohani. Berkata Abdul Rahman Ibn Nasir Al-Sa'di رحمة الله تعالى di dalam kitabnya, Bahjah Qulub Al-Abrar Wa Qurrah 'Uyun Al-Akhyar :

أمّا العلم النافع: فهو العلم المزكي للقلوب والأرواح، المثمر لسعادة الدّارين.

"Adapun ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang menyucikan hati dan rohani, ilmu yang membuahkan kebahagiaan dunia dan akhirat."

Beliau berkata lagi :

إن العلم النافع علامة على سعادة العبد.

"Sesungguhnya ilmu yang bermanfaat merupakan tanda kebahagiaan seorang hamba."

Imam Al-Munawi رحمة الله تعالى juga ada menyebutkan dalam kitabnya Faidh Al-Qadir Syarah Jami' Al-Soghir, beliau menaqal ucapan Imam Al-Ghazali رحمة الله تعالى :

العلم النافع هو ما يتعلق بالآخرة، وهو علم أحوال القلب وأخلاقه المذمومة والمحمودة، وما هو مرضيّ عند الله تعالى.

"Ilmu yang bermanfaat itu ialah ilmu yang berkaitan dengan akhirat. Ia merupakan ilmu yang berkaitan hal ehwal hati dan akhlaknya yang buruk dan baik. Ia juga suatu ilmu yang diredhai di sisi Allah سبحانه وتعالی."

Imam San'ani رحمة الله تعالى pula berkata dalam kitabnya Al-Tanwir Syarah Jami' Al-Soghir mengenai ilmu yang bermanfaat :

الّذي أشرق به القلب وتهذّبتْ به الأخلاق.

"Ilmu yang dengannya bersinarlah hati dan terdidiklah akhlak."

No comments:

Post a Comment