Thursday, July 23, 2020

LEPASKAN TALI DUNIA YANG MENGIKAT HATIMU


Ketika Siti Hajar bertanya kepada Nabi Ibrahim عليه السلام sambil memegang tali kuda : "Kenapa tinggalkanku di padang pasir yang kering ini bersama anak yang masih merah? Nabi Ibrahim 
عليه السلام tidak menjawab malah tidak berpaling padanya, diulang pertanyaan sampai tiga kali dan Nabi Ibrahim عليه السلام tidak juga menjawab dan berpaling, lalu bertanya adakah ini perintah Allah duhai suamiku? "Ya, benar" jawab ringkas dari Nabi Ibrahim عليه السلام.

Maka Siti Hajar terus melepaskan tali kuda tersebut dan berkata : "Jika ia adalah kemahuan Allah, aku redha dan berserah diri pada-Nya, Sesungguhnya Tuhanku amat Penyayang dan tiada sekali akan menzalimiku".

Lepaskanlah dari hatimu akan segala tali-tali yang mengikat dirimu dengan makhluk dan pergantungan dengan mereka, jika benar engkau lepaskan tali makhluk dalam hatimu dan hanya berpegang pada tali Allah, nescaya dirimu akan dicintai-Nya, Dia yang akan menjadi pengurus kehidupanmu, Dia yang akan membelai dan memelukmu dengan Rahman-Nya, Dia pasti akan menjagamu dan Dia pasti dirimu tiada kesusahan dan akan jadikan alam ini berkhidmat padamu.

Lihatlah akan tawakal Bonda Siti Hajar lantaran Makrifat pada-Nya, maka Allah menjadikan dirinya sebagai kekasih-Nya, dia dijaga dan dipelihara malah seluruh alam berkhidmat padanya, air zam-zam adalah air yang datang dari jiwa yang telah melepaskan tali dari sesuatu yang lain dari Allah hingga Allah zahirkan cinta-Nya dengan terus mengalir air cinta tersebut (air zam-zam) tanpa kering hingga kini.


No comments:

Post a Comment