Wednesday, July 24, 2019

Memahami Ilmu Tasawuf Dan Tauhid Sufi

KEGAGALAN golongan agamawan dan masyarakat umum memahami istilah sufi yang sarat falsafah antara faktor menyebabkan ilmu tasawuf dipinggirkan, bahkan lebih membimbangkan ia dikatakan bertentangan dengan syarak.

Kesukaran mencari ahli agama yang mampu menterjemah dan memberikan huraian lengkap khususnya ungkapan berkaitan tauhid sufi menyebabkan berlaku salah faham serta persepsi negatif terhadap orang yang mengamalkannya.

Perkara itu dikupas ulama kelahiran Indonesia, Sheikh Rohimuddin Nawawi Al-Bantani yang menyifatkan hal ini perlu diperbaiki segera supaya cabang ilmu berkenaan tidak ditinggalkan.

"Ada golongan akademik Islam memandang tauhid kerohanian ini dengan pandangan akal, iaitu tidak lebih sekadar terminologi falsafah, bukan ilmu agama. Ia tambah melarat apabila ahli agama yang mengajar tidak mampu memahami kitab tasawuf.

"Akhirnya, kerana bimbang melakukan kesalahan dalam penyampaian, maka ia terus ditinggalkan. Lama kelamaan, ia makin parah apabila bertindak mengharamkan tasawuf," katanya.



Jalan kepada kesempurnaan


Menurut Sheikh Rohimuddin, ilmu tasawuf penting kepada setiap umat Islam ke arah menjadi Muslim yang sempurna. Bagaimanapun, ia bukan mudah kerana memerlukan keyakinan yang kuat kepada Allah سبحانه وتعالی, bukan sahaja daripada lahir, bahkan secara batin.

Katanya, jalan tasawuf sama seperti syariat Islam, cuma bahasa yang ditulis dalam kitab agak rumit kerana padat dengan istilah sufi membuatkan timbul andaian ia berbeza dengan pengajian agama yang biasa dipelajari.

"Contohnya, orang tasawuf berkata hidup ini jangan berikhtiar. Ini bukan bahasa akal, tetapi menuntut kita memahaminya menggunakan bahasa kerohanian. Jadi, orang biasa yang tidak mendalami ilmu tasawuf akan melihat ungkapan ini sebagai ganjil.

"Sedangkan maksudnya, selepas kita berusaha sehabis daya, maka serahkan sebulatnya kepada Allah 
سبحانه وتعالی tanpa berfikir atau berharap kepada hasilnya," katanya.

Orang sufi melihat maksud ikhtiar ialah memilih dan tertakluk kepada Allah 
سبحانه وتعالی untuk memberikan jawapan, tugas kita sebagai khalifah adalah bekerja serta beribadah dengan sebaiknya tanpa mengharap balasan.



Serius belajar tasawuf

Disebabkan itu, pelbagai polemik timbul kerana ada yang bertindak membuat tafsiran sendiri terhadap ungkapan sufi dan tidak mengambil inisiatif bertanya kepada ilmuwan yang pakar dalam bidang berkenaan.

Kepesatan media sosial hari ini mendorong umat Islam mengambil jalan mudah dengan hanya merujuk kepada video atau maklumat di laman web dan video YouTube oleh ahli agama yang belum tentu mahir dalam tasawuf.

Justeru, beliau berharap masyarakat Islam lebih terbuka dalam memahami pengajaran tasawuf, bagi yang ingin menuntut secara mendalam disarankan belajar dengan orang yang benar-benar arif supaya tidak tersasar daripada hakikat ilmu sebenar.

Syeikh Rohimuddin berkata, golongan agama perlu lebih serius mempelajari bidang ilmu tasawuf kerana ia elemen penting dalam pegangan akidah Islam dan membantu orang awam menzahirkan keimanan secara lahiriah dan memiliki kerohanian yang kukuh.


No comments:

Post a Comment