Thursday, November 21, 2019

Berdzikir Di Kuburan Termasuk Sunnah Rasulullah ﷺ dan Para Sahabat رضي الله عنهم


Golongan Salafi-Wahhabi telah menuduh para Ulama dan juga para Habaib sebagai Syi'ah dan mereka (Salafi-Wahhabi) juga telah menuduh bahawa orang yang berdzikir di kuburan itu sebagai Kuburiyyun yakni sebagai penyembah kubur dan pelaku syirik.

Sedangkan perbuatan berdzikir di kuburan itu pernah dilakukan oleh Rasulullah ﷺ dan para Sahabat رضي الله عنهم sendiri sepertimana Hadith berikut :

"Telah menceritakan kepada kami Ya'qub, telah menceritakan kepada kami ayahku dari Ibnu Ishaq, telah menceritakan kepada ku Mu'adz bin Rifa'ah al-Ansari, az-Zuraqi dari Mahmud bin Abdur-Rahman bin 'Amr bin al-Jamuh dari Jabir bin Abdullah al-Ansari رضى الله عنه berkata;

Pada suatu hari kami berangkat bersama Rasulullah ﷺ menuju Sa'd bin Mu'adz ketika wafatnya. Tatkala Rasulullah ﷺ mensolatinya dan meletakkannya di kuburnya serta meluruskanya, Rasulullah ﷺ bertasbih dan kami pun ikut bertasbih yang panjang, lalu bertakbir dan kami pun ikut bertakbir.

Ada yang bertanya, wahai Rasulullah! kenapa engkau bertasbih lalu bertakbir? Baginda ﷺ bersabda: "Sungguh kuburan lelaki soleh ini sempit hingga kemudian Allah عز وجل meluaskan untuknya".


[ Hadith riwayat Ahmad dalam Musnadnya, Ibn Hibban dalam Sahihnya dan lain-lain ]

Maka apakah para Salafi-Wahhabi telah menuduh Rasulullah ﷺ dan para Sahabat sebagai penyembah kubur dan pelaku syirik juga?.

Mengatakan bahawa Rasulullah ﷺ tidak pernah melakukannya atau tidak pernah mengajarkannya padahal Rasulullah ﷺ ada melakukannya, maka ini termasuk menipu atas nama Rasulullah ﷺ.



No comments:

Post a Comment