Wednesday, November 27, 2019

IMAM ABU YAZID AL-BUSTAMI رحمة الله تعالى YANG MABUK DENGAN KEKASIHNYA

Seorang daripada guru Imam Abu Yazid Al-Bustami رحمة الله تعالى ialah Imam Ja'far رحمة الله تعالى. Guru ini menyuruh beliau membawa sebuah buku yang terletak di almari dalam biliknya.

Abu Yazid bertanya kepadanya di mana letaknya almari itu. Gurunya berkata,

"Kamu telah bertahun-tahun lamanya bersama aku tetapi kamu tidak tahu tempat almari itu."

Abu Yazid menjawab,

"Selama ini aku tidak pernah memandang ke atas atau ke bawah dalam bilik itu. (kerana hanya fokus kepada Allah dan ibadahnya -admin)".

Gurunya berkata, dengan hati yang puas,

"Kamu telah cukup maju, kembalilah ke Bustam, di sana kamu akan menjadi maju dan masyhur lagi dalam bidang kesufian atau kerohanian ini."

Abu Yazid pun akur kepada gurunya dan pulang ke kampung halamannya di Bustam.

~~~~~~~~~~~~~

Seorang murid beliau telah berkhidmat dengan Abu Yazid selama tiga puluh tahun. Dalam tempoh yang tersebut, setiap kali Abu Yazid berjumpa dengan murid itu beliau bertanya siapa namanya. Setelah diberitahu beliau pun memanggil nama itu. Kemudian barulah disuruh murid itu membuat sesuatu kerja.

Satu hari, murid itu bertanya,

"Tuan, kenapa tuan memain-mainkan saya? Saya telah bekerja dengan tuan semenjak tiga puluh tahun yang lalu, tetapi tuan masih tidak ingat nama saya."

Yazid yang sentiasa tenggelam dalam mengenang Allah, berkata,

"Oleh kerana nama Allah itu telah meliputi seluruh sudut hatiku, maka aku tidak ingat nama lain kecuali nama Allah."

~~~~~~~~~~~~~

Abu Yazid sendiri menceritakan apa yang dicapainya dalam bidang kerohanian ini demikian:

"Apabila Allah melepas dan memisahkan aku dari semua makhluk dan kurniakan aku dengan sinaran-Nya dan diberinya aku tahu rahsia-rahsia-Nya, maka terlihatlah oleh aku Allah itu dengan mata hatiku.

Apabila aku bandingkan nur (cahaya) Allah dengan diriku, maka terasa hina dan tidak bernilainya aku. Di hadapan kesucian-Nya, aku adalah sangat kotor."

"Aku dapati bahawa hanya dengan adanya kurniaan Allah untuk memberi daya upaya kepada kita untuk melakukan latihan kerohanian itu sahaja, maka kita dapat melakukannya; oleh itu pada hakikatnya (semua amalan kita) ialah (perbuatan) Allah jua."

"Apabila Allah memfanakan (tenggelam dalam kemabukan rohani) aku dan membawa aku baqa (kekal dalam keadaan berzikir) dengan-Nya dan membuka hijab yang mendinding aku dengan Dia, maka aku pun dapat memandang-Nya (dengan mata hati) dan ketika itu hancur leburlah pancainderaku (segala rasa dan nafsu) dan tidak dapat hendak berkata apa-apa. Hijab diri (ego) tersingkap dan aku berada di keadaan itu beberapa lama tanpa pertolongan sebarang pancaindera (kemabukan dan tidak dapat mengawal diri).

Kemudian Allah kurniakan aku mata ketuhanan dan telinga ketuhanan, dan aku dapati segala-galanya adalah di dalam Dia jua (yakni kesedaran makrifat sehingga dia hanya 'melihat' Allah dalam segala perbuatannya)."

“Dalam Dia itu (keadaan sentiasa ingat dan mabuk cinta kepada Allah), aku pinta kepada-Nya dan bermohon kepada-Nya agar Dia berada di sampingku dan jauh dari manusia dan hal-hal keduniaan, dan apa sahaja selain Dia.

Allah pun mengurniakan kepadaku rahmat-Nya dan masuklah aku ke dalam bidang tauhid (kesatuan rasa dalam hati bahawasanya segalanya adalah milik Allah), dan di situ aku diberitahu bahawa semenjak peristiwa itu, kehendak aku adalah kehendak Dia jua."

"Aku pun masuk ke dalam satu kehidupan yang tidak ada mati-mati lagi dan wujud aku adalah kekal (cinta Allah itu kekal, berbeza dengan cinta manusia yang tidak kekal)."

"Kemudian, suara ketuhanan memberitahuku bahawa makhluk ingin melihatku. Aku menjawab, 'Aku hendak melihat Engkau sahaja, tidak mahu melihat yang lain. Tetapi sekiranya sudah kehendak-Mu supaya makhluk melihatku, maka aku patuh kepada perintah-Mu. Aku berdoa agar Engkau kurniakan kepadaku wahdaniyat (keesaanMu), agar apabila makhluk melihatku akan menumpukan pandangan mereka kepada kejadian-Mu dan kepada-Mu, dan aku tidak menjadi pengantara antara Engkau dengan kejadian (makhluk) Engkau.' lalu Allah perkenankan doaku.

Semenjak itu, dalam keadaan itu, makhluk boleh melihat aku."

"Aku keluar selangkah dari bendul ketuhanan itu (lalai dari mengingati Allah seketika) tetapi aku berasa lemah lalu jatuh. Terdengar suara ketuhanan berkata, "Bawa kembali kekasih-Ku kepada Aku, kerana dia tidak dapat hidup tanpa Aku dan tidak dapat bergerak selangkah pun tanpa Aku."
Rujukan:

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa', Syaikh Fariduddin Al-Attar, terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]



No comments:

Post a Comment