Saturday, November 23, 2019

Para 'Ariffin Tidak Lagi Membicarakan Hukum-Hakam Ketika Menghadap Allah سبحانه وتعالی (Solat)

Sebahagian Ulama apabila mereka mengerjakan Solat, mereka tidak lagi membicarakan hukum-hakam (Haidh, Zakat, Hudud dll) di hadapan Allah سبحانه وتعالی , yakni mereka tidak membaca ayat-ayat berkaitan hukum.

Akan tetapi apabila mereka menghadap Allah سبحانه وتعالی  mereka akan membaca ayat-ayat berkaitan Iman atau berkaitan keagungan Allah سبحانه وتعالی .

Hal ini dilakukan kerana mereka mengambil iktibar daripada kisah Imam al-Ghazali رحمة الله تعالى yang solat bersama Adiknya sepertimana kisah berikut :

Imam al-Ghazali رحمة الله تعالى kebiasaannya melakukan Solat dan menjadi Imam Solat di Masjidnya (Masjid yang biasa beliau Solat), akan tetapi adiknya yang bernama Ahmad رحمة الله تعالى nyaris tidak pernah dilihat berjemaah dengannya.

Lalu Imam al-Ghazali رحمة الله تعالى meminta kepada Ibunya : "Wahai ibu, perintahlah saudaraku, Ahmad, untuk berjemaah di Masjid bersamaku agar orang tidak menuduhku yang bukan-bukan." Lalu pesan Imam al-Ghazali tersebut disampaikan kepada adiknya oleh si ibu.

Ahmad akhirnya berkenan untuk solat berjemaah di masjid yang dipimpin oleh abangnya, Imam al-Ghazali.

Lalu (ketika sedang solat berjemaah) Ahmad melihat darah pada perut (tubuh) Imam al-Ghazali kemudian Ahmad mufaraqah (berhenti bermakmum atau melanjutkan solat sendirian) daripada jemaah tersebut.

Setelah semua (Imam al-Ghazali dan jemaahnya pun Ahmad yang solat sendiri) selesai mengerjakan solat, Imam al-Ghazali lalu bertanya kepada adiknya Ahmad mengenai apa puncanya dia mufaraqah daripada jemaah tersebut.

Berkata adiknya : "Aku melihat perutmu (tubuhmu) penuh dengan lumuran darah. Kerana itu, aku mufaraqah."

Hal tersebut (adiknya melihat darah pada tubuh Imam al-Ghazali secara kasyaf) adalah kerana Imam al-Ghazali ketika solat beliau memikirkan permasalahan berkaitan Haidh.

[ Syeikh Muhammad Nawawi al-Jawi رحمة الله تعالى dalam Kitab Maraqi al-'Ubudiyyah ]


Maka daripada kisah ini, sebahagian Ulama dikalangan 'Ariffin menghentikan segala perbicaraan mengenai hukum-hakam di hadapan Allah سبحانه وتعالی yakni tidak membaca ayat-ayat berkaitan hukum-hakam di hadapan Allah سبحانه وتعالی. Akan tetapi mereka lebih memilih untuk membaca atau mendahulukan ayat-ayat berkaitan Iman dan ayat-ayat berkaitan keAgungan dan keEsaan Allah سبحانه وتعالی.


Image may contain: textNo photo description available.


No comments:

Post a Comment