Wednesday, November 27, 2019

RABI'ATUL ADAWIYYAH رحمة الله تعالى TIDAK MAHU TERIMA 18 KETUL ROTI

Suatu hari Rabi'atul 'Adawiyyah sedang duduk di rumahnya menunggu ketibaan seorang darwisy (ahli sufi) untuk makan bersamanya dengan maksud untuk melayan darwisy itu sebagai tetamu.

Rabi'atul 'Adawiyyah meletakkan dua buku roti yang dibuatnya itu di hadapan darwisy itu. Darwisy itu terkejut kerana tidak ada lagi makanan untuk Rabi'atul 'Adawiyyah (semuanya dihidangkan untuk tetamu).

Tidak lama kemudian, dilihatnya seorang perempuan membawa sehidang roti dan memberinya kepada Rabi'atul 'Adawiyyah menyatakan tuannya menyuruh dia membawa roti itu kepada Rabi'atul 'Adawiyyah,

Rabi'atul 'Adawiyyah bertanya berapa ketul roti yang dibawanya itu. Perempuan itu menjawab,

"Lapan belas."

Rabi'atul 'Adawiyyah tidak mahu menerima roti itu dan disuruhnya kembalikan kepada tuannya. Perempuan itu pun pergi.

Tidak lama kemudian perempuan itu datang semula membawa hidangan roti seperti tadi. Sekali lagi Rabi'atul 'Adawiyyah bertanya berapa ketul roti yang dibawanya itu. Perempuan itu menjawab,

"Dua puluh."

Rabi'atul 'Adawiyyah menerima roti itu selepas diberitahu bahawa ada dua puluh ketul roti dibawa perempuan itu.

Perempuan itu menangis lalu menceritakan hal yang berlaku. Sebenarnya dia itu seorang hamba sahaya kepada seorang kaya dan hidangan roti itu datang daripada si kaya tersebut. Tuannya mengirim 20 ketul roti untuk dihadiahkan kepada Rabi'atul 'Adawiyyah tetapi kerana kelaparan, perempuan itu telah makan 2 ketul ketika dalam perjalanan. Apabila sampai kepada Rabi'atul-Adawiyyah lalu hidangan itu ditolak, maka dia pun pulang dengan tangisan kerana takut kepada tuannya jika diketahui dia mencuri makan 2 ketul roti tersebut.

Apabila hidangan itu dikembalikan kepada tuannya, tuannya berasa hairan dan mendesak supaya ceritakan apa sebenarnya yang berlaku sehingga hadiahnya ditolak. Dia berlaku jujur kepada tuannya dan menceritakan hal sebenar lalu tuannya memaafkannya dan kembali menambah 2 ketul roti lagi lalu diminta hantar kepada Rabi'atul 'Adawiyyah sekali lagi.

Darwisy itu bertanya kenapa Rabi'atul 'Adawiyyah enggan menerima dan kemudian menerima pula.

Rabi'atul 'Adawiyyah menjawab, "Allah berfirman dalam Quran iaitu: Orang yang memberi dengan nama Allah maka Dia akan beri ganjaran sepuluh kali ganda. Oleh itu, saya terima hadiah apabila suruhan dalam Quran itu dilaksanakan."
Rujukan:

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa', Syaikh Fariduddin Al-Attar. Terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]

Nota: Beliau telah menjamu tetamunya itu 2 ketul roti dengan nama Allah yang Maha Kaya sehingga beliau sendiri tidak ada makanan untuk dirinya, maka Allah telah gantikan 20 ketul roti kerana setiap sedekah dengan nama-Nya akan digandakan 10 kali. Inilah tahap keimanan, keyakinan dan tawakkal yang tinggi seorang wali Allah kepada tuhannya sehinggakan 18 roti pun beliau tidak terima kerana yakin dengan janji Allah iaitu setiap sedekah pasti dibalas 10 kali ganda. Semoga Allah berikan kita Taufik dan hidayah untuk mengambil pengajaran dan teladan dari kisah pendek ini.

No comments:

Post a Comment