Saturday, November 23, 2019

ZIKIR SAMBIL MENARI DAN MENGUCUP TANGAN & KAKI ORANG SOLEH : SUATU PENJELASAN ILMIAH


Berkenaan dengan zikrullah, Allah سبحانه وتعالی berfirman (mafhumnya) : “Iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): ‘Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.” (Surah ‘Ali-‘Imran ayat 191). 

Ayat ini memberi isyarat bahawa zikrullah boleh dilakukan dalam pelbagai keadaan dan gaya. Allamah al-Alusi رحمة الله تعالى dalam tafsirnya mengatakan bahawa ayat ini dijelaskan dengan sebuah riwayat oleh Sayyidina Ibnu Umar رضى الله عنه, Sayyidina Abdullah bin Zubair رضى الله عنه dan lain-lain bahawa suatu hari mereka keluar ke tempat solat raya. Sampai di sana mereka mula berzikir kepada Allah سبحانه وتعالی, tiba-tiba salah seorang dari mereka berkata "Bukankah Allah berfirman 'dan mereka mengingati Allah ketika berdiri dan duduk...". Maka mereka semua bangkit dari tempat duduk masing-masing dan mula berzikir dengan berdiri untuk mengambil berkat dengan mengamalkan ayat al-Quran tersebut.

Sebuah hadits yang dikeluarkan oleh Imam Ahmad رحمة الله تعالى di dalam Musnadnya dan al-Hafiz al-Maqdisi رحمة الله تعالى dengan rijal sahih, daripada hadits Sayyidina Anas رضى الله عنه telah berkata ; "Adalah orang Habsyah menari di hadapan Rasulullah ﷺ dan sambil mereka berkata "Muhammad hamba yang soleh".

Bertanya Rasulullah ﷺ : "Apa yang mereka katakan?" Maka dikatakan kepada Rasulullah ﷺ, "Sesungguhnya mereka berkata, "Muhammad hamba yang soleh".

Ketikamana Rasulullah ﷺ melihat mereka dalam keadaan itu Nabi ﷺ tidak mengingkari mereka dan membenarkan perkara tersebut. Inilah yang dimaksudkan dengan hadits taqriri atau sunnah taqririyyah sepertimana diistilahkan oleh ulamak hadits seperti Al-Imam Nawawi رحمة الله تعالى dan dinaqalkan oleh Ibnu Hajar Al-Asqalani رحمة الله تعالى ;

ما أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم من قول أو فعل أو تقرير

[ Apa yang disandarkan kepada Nabi ﷺ daripada perkataan atau perbuatan atau pengakuan.]


Latar belakang kepada hadits di atas seperti yang diriwayatkan oleh al-Imam Bukhari (949), Imam Muslim (2062), Imam Ibnu Hibban (5870) ialah orang-orang Habsyah mengadakan persembahan tarian kebudayaan mereka di dalam masjid Nabawi sambil mendendangkan qasidah memuji Rasulullah ﷺ "Muhammad hamba yang soleh". Mereka saling bermain lemparan tombak dalam persembahan tarian tersebut. Sayyidatina Aishah رضي الله عنها ingin sekali melihat persembahan tersebut maka Rasulullah ﷺ telah mengangkat Sayyidatina Aishah di atas bahunya supaya Sayyidatina Aishah dapat melihat dari jauh lantaran ramai para sahabat lelaki di hadapan yang menyaksikan sama persembahan tersebut.

Sesuatu yang Nabi ﷺ tidak larang maka ia kekal HARUS kerana jika ia sesuatu yang mungkar pasti Nabi ﷺ akan melarangnya kerana Nabi ﷺ tidak akan redha dengan maksiat dan kemungkaran yang dilakukan oleh umat Baginda dan inilah sebab Nabi dan Rasul diutuskan untuk menjelaskan apa yang betul dan apa yang salah di sisi syara’.

Hadits di atas menjadi dalil di atas keharusan berzikir dan memuji Rasulullah ﷺ dalam keadaan menari dan mengerakkan tubuh. Berzikir dalam keadaan menari atau menggerakkan tubuh tidak termasuk daripada tarian yang haram kerana ada dalil yang membenarkannya. Bahkan ia HARUS kerana boleh mencergaskan badan dan boleh membantu untuk menghadirkan hati mengingati Allah.

Oleh itu, niat dan tujuannya betul kerana kaedah menyebut

الأمور بمقاصدها

“setiap perkara itu mengikut tujuannya”. Adapun jika niat dan tujuannya baik tetapi caranya diharamkan oleh Allah maka ia tetap haram tetapi dalam masalah ini ada nas yang membenarkan zikir sambil menggerakkan badan dan menari seperti yang telah dinyatakan di atas dan tujuannya juga baik maka ia kekal sebagai HARUS di sisi syara’.

Sebuah hadits sahih yang dilaporkan oleh Imam Ahmad (3/68) dan Imam al-Hakim (1/499) bahawa Sayyidatina Aishah رضي الله عنها mengatakan Rasulullah ﷺ bersabda; "Hendaklah kamu berzikir sehingga manusia menyangka kamu gila".

Dalam hadits yang lain beliau mengatakan bahawa "Rasulullah ﷺ sentiasa berzikir kepada Allah setiap masa dan keadaan".


Mufti As-Saadah As-Syafiiyyah di Makkah, Al-Allamah Al-Kabir Ahmad Zaini Dahlan رحمة الله تعالى menyebut di dalam kitabnya yang masyhur iaitu As-Sirah An-Nabawiyyah wal Aasar Al-Muhammadiyyah hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari di dalam sahihnya pada (كتاب الصلح ) : Selepas pembukaan Khaibar telah kembali daripada Habsyah Sayyidina Ja’far Bin Abi Tholib رضى الله عنه dan bersamanya daripada kalangan muslimin. Bilangan mereka 16 orang lelaki dan Nabi ﷺ menemui Sayyidina Ja’faar dan mengucup dahinya dan memeluknya.

Rasulullah ﷺ berdiri kepada Sofwan bin Umayyah dan ‘ Udayy bin Hatim رضي الله عنهم dan Rasulullah ﷺ bersabda : "Aku tidak tahu dengan dua sebab aku gembira sama ada sebab fathu khaibar ataupun dengan kepulangan Ja’faar?" Dan bersabada Nabi ﷺ kepada Sayyidina Ja’faar رضى الله عنه : "Kamu menyerupai kejadianku dan akhlakku." Maka Sayyidina Ja’far رضى الله عنه menari dengan kelazatan perkataan Nabi ﷺ kepadanya. Nabi ﷺ tidak mengingkari perbuatan menari-nari Sayyidina Ja’afar Bin Abi Tholib رضى الله عنه itu.

Inilah yang menjadi dalil asas kepada golongan sufi ketikamana mereka mendapat kelazatan wijdan (keghairahan kerohanian) di dalam majlis zikir dan mereka menari-nari dengan asbab wijdan yang dicampakkan ke dalam hati-hati mereka ketika mengingati Allah سبحانه وتعالی.

Perasaan seronok dan lazat berzikir itu yang diketahui oleh orang yang mengetahuinya, merupakan anugerah Allah kepada mereka. Mereka hendak menunjukkan bahasa badan (body language) mereka dengan menari-nari tanda keseronokan, tetapi dibuat kerana Allah سبحانه وتعالی.

Sayyidina Ali Bin Abi Tholib كرم الله وجهه menyifatkan sahabat-sahabat Rasulullah ﷺ ketika berzikir. Katanya :

"Maka apabila datang waktu pagi maka mereka (sahabat Rasulullah ﷺ) berzikir pada Allah سبحانه وتعالی
 maka bergoyanglah tubuh mereka seperti bergoyangnya pokok yang ditiup angin dan berhamburan air mata mereka hingga basah pakaian mereka".

(Imam Ibnu Kathir رحمة الله تعالى dalam Kitab Bidayah Wan Nihayah dan Syeikh Yusuf Kandahlawi رحمة الله تعالى dalam Hayatus Sahabah).


Telah sah berlaku tarian di majlis zikir yang dihadiri oleh ulama besar yang muktabar. Antara mereka ialah al-Imam Izzuddin Abdus Salam رحمة الله تعالى dan tidak diengkarinya.

Ditanya Shaikhul Islam Sirajuddin al-Balqini رحمة الله تعالى tentang persoalan tari-menari dalam majlis zikir, lalu dijawab beliau dengan mengiyakannya, yakni boleh dilakukan.

Ditanya al-Allamah Burhanuddin al-Abnasi رحمة الله تعالى, perkara yang sama, maka beliau menjawab dengan membolehkannya.

Ditanya ulama besar dalam mazhab Hanafi dan Maliki, semuanya menjawab, “Tidak mengapa dan boleh dilakukan.”

Kata Syeikh Ahmad al-Burrulisi ('Umairah) رحمة الله تعالى [w.957 H] :

قَوْلُ الْمَتْنِ: (لَا الرَّقْصُ) قَالَ ابْنُ أَبِي الدَّمِ لَوْ رَفَعَ رِجْلًا وَقَعَدَ عَلَى الْأُخْرَى فَرَحًا بِنِعْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى عَلَيْهِ إذَا هَاجَ بِهِ شَيْءٌ أَخْرَجَهُ وَأَزْعَجَهُ عَنْ مَكَانَهُ، فَوَثَبَ مِرَارًا مِنْ غَيْرِ مُرَاعَاةِ تَزَيُّنٍ فَلَا بَأْسَ بِهِ.

Maksudnya "Lafaz dari teks (Tidak Haram juga Tarian الرقص) kata Ibnu Abi ad-Dam رحمة الله تعالى : Jika seseorang mengangkat sebelah kaki dan duduk atas kaki yang sebelah lagi kerana gembira dengan nikmat ALLAH Ta'ala ketika mana datang sesuatu yang mengujakannya sehingga mengeluarkan dia dari kedudukan asalnya lalu dia melompat berkali-kali tanpa meraikan bentuk gerakan tertentu maka tidak mengapa". (Hasyiah Qalyubi).

Kata al-Imam al-Nawawi رحمة الله تعالى dalam al-Raudah (11/229) :

وَالرَّقْصُ لَيْسَ بِحَرَامٍ.

Maksudnya : "dan الرقص menari tidaklah haram".


Mungkin ada yang menganggap berzikir dengan menari adalah suatu yang pelik. Namun perlu diketahui bahawa bukan semua pelik itu salah. Pelik atau tidak bukan persoalannya. Persoalannya boleh atau tidak? Ia perlu dikembalikan kepada kaedah dan usul feqah.

Untuk menyatakan haram atau tidak boleh memang mudah, tetapi harus disandarkan kepada dalil. Jika tidak ada dalil atau hujah yang mengharamkannya, berbaliklah kepada hukum feqah bahawa, “Asal semua perkara adalah harus sehingga ada dalil yang membuktikannya haram.”

Walhasil, amalan berzikir sambil menari itu sendiri tidak diharamkan kecuali jika ada unsur dari luar yang boleh menyebabkan ia tidak dibenarkan seperti percampuran lelaki dan perempuan yang bukan mahram dan sebagainya.

Pelik pada pandangan kita kerana kejahilan kita terhadapnya bukan kerana ia sesuatu yang salah. Pelik tidak dijadikan kaedah hukum untuk menyatakan sesuatu itu haram atau tidak. Bila ada nas yang membenarkan walaupun macamana pelik sekalipun kita harus akur.


MENCIUM ANGGOTA TUBUH ORANG SOLEH


Sebenarnya amalan ini telah ada sejak zaman Rasulullah ﷺ, perhatikan hadits di bawah ;

Daripada Buraidah رضي الله عنه :

“Sesungguhnya seorang lelaki telah datang kepada Nabi ﷺ lantas mencium tangan dan kaki Baginda ﷺ”. 

(Rujuk Kitab Al-Mustadrak oleh diriwayatkan oleh Imam Al-Hakim).


Juga daripada Safwan رضي الله عنه mengkhabarkan tentang kisah dua orang Yahudi yang bertanya kepada Nabi ﷺ berkenaan 9 ayat keterangan, maka Baginda ﷺ menjawabnya. Lalu mereka berkata : "Kami bersaksi bahwa engkau seorang Nabi”. Lantas kedua-dua orang Yahudi tersebut mencium TANGAN dan KAKI Baginda Nabi ﷺ. Dan Rasulullah ﷺ tidak melarangnya.

(Rujuk riwayat Imam An-Nasa’ie, Imam Ibnu Majah, Imam At-Tirmidzi, Imam Al-Hakim) dengan sanad yang kuat.



Dalam sebuah hadits dijelaskan :

عَنْ زَارِعٍ وَكَانَ فِيْ وَفْدِ عَبْدِ الْقَيْسِ قَالَ لَمَّا قَدِمْنَا الْمَدِيْنَةَ فَجَعَلْنَا نَتَبَادَرُ مِنْ رَوَاحِلِنَا فَنُقَبِّلُ يَدَ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرِجْلَهُ – رَوَاهُ أبُوْ دَاوُد

Artinya : Dari Zari’ رضي الله عنه ketika beliau menjadi salah satu delegasi suku Abdil Qais, beliau berkata, "Ketika sampai di Madinah kami bersegera turun dari kendaraan kita, lalu kami mengecup tangan dan kaki Nabi ﷺ." (H.R. Abu Dawud).

Dalam hadits yang lain, dari Az-Zair' Al-Abdi رضي الله عنه yang termasuk utusan dari Abdi Qais berkata, “Ketika kami tiba di Madinah, kami cepat memburu Nabi ﷺ dan kami cium tangan dan kaki Baginda ﷺ“. (HR. Abu Daud dan Al-Baihaqi).

Dalam kitab at-Talkhish al-Habir, al-Hafizh Ibn Hajar al-‘Asqalani رحمة الله تعالى menuliskan sebagai berikut : “Tentang masalah mencium tangan bahkan kaki ada banyak hadits yang dikumpulkan oleh Abu Bakar ibn al-Muqri رحمة الله تعالى, beliau mengumpulkannya dalam satu juz penuh.

Di antaranya hadits ‘Abdullah ibn ‘Umar رضي الله عنه, dalam menceritakan suatu peristiwa di zaman Rasulullah ﷺ, beliau berkata :

فَدَنَوْنَا مِنَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَبَّلْنَا يَدَهُ وَرِجْلَهُ (رواه أبو داود)

“Maka kami mendekat kepada Rasulullah ﷺ lalu kami cium tangan dan kakinya”. (HR. Abu Dawud).


Adakah mencium tangan dan kaki itu khususiah hanya untuk Nabi ﷺ sahaja, TIDAK ! Ia juga dilakukan oleh sahabat kepada selain Rasulullah ﷺ.

Sesungguhnya Sayyidina Ali كرم الله وجهه mencium TANGAN dan KAKI Sayyidina Abbas رضي الله عنه. (Rujuk kitab Adab Al-Mufrad oleh Imam Al-Bukhari).

Dalil ini menunjukkan bahawa mencium TANGAN dan KAKI bukanlah KHUSUSIYYAT NABI ﷺ seorang (perkara-perkara khusus yang dilakukan oleh Nabi ﷺ sahaja).

Dan ada lagi beberapa dalil yang lain...

Al-Imam an-Nawawi رحمة الله تعالى (mujtahid fatwa dalam Mazhab Asy-Syafie) mengatakan amalan mencium tangan, kepala dan KAKI orang-orang yang salih, zuhud dan alim adalah MUSTAHAB (sesuatu yang digalakkan dalam agama) melainkan jika dilakukan atas dasar keduniaan (kekayaan dan pangkat).

(Rujuk al-Majmu' Syarh al-Muhadzzab, Kitab Solat, Bab Salam, Fasal ke-5, Furu' ke-4.)


Manakala membongkokkan tubuh mereka seperti rupa bersujud ialah untuk mencium kaki adalah merupakan tabi' (pengikut) kepada perbuatan cium, bukan cium itu mengikut perbuatan sujud. Kerana asal perbuatan ialah cium dan bukan sujud. Ianya diperbolehkan kerana ia bukan niat bersujud kepada makhluk namun berniat cium untuk menghormati dan memuliakan orang alim, orang soleh, guru dan ibubapa.

Benarlah kata Sayyidina Ali Bin Abi Tholib كرم الله وجهه ;

الناس أعداء بما جهلوا

“Manusia akan bermusuh dengan apa yang dia tidak tahu”.



Janganlah mudah mengatakan tidak ada tetapi belajarlah mengatakan saya belum menjumpainya. Kerana kemungkinan ia ada tetapi belum sampai kepada pengetahuan kita. Seharusnya kita berlapang dada dengan sesuatu yang tidak kita setujui lantaran adanya dalil di pihak lain, supaya kita tidak tergesa-gesa menyesatkan orang lain yang tidak sehaluan dengan kita.


No comments:

Post a Comment