Thursday, November 28, 2019

IMAM YUSUF BIN AL-HUSSAIN AR-RAZI رحمة الله تعالى GAGAL MENDAPATKAN IJAZAH ISMUL 'AZAM DARI GURUNYA

Seorang gadis Arab yang hartawan dan rupawan telah jatuh cinta dengan Yusuf bin Al-Husain رحمة الله تعالى. Suatu malam gadis itu dengan diam-diam pergi ke tempat Yusuf.

Oleh kerana Yusuf tidak mahu bertemu dengan gadis itu, maka Yusuf pun lari dari situ. Apabila beliau tidur malam itu, beliau telah bermimpi melihat Nabi Yusuf sedang duduk di atas kerusi yang indah dan dikelilingi oleh malaikat.

Setelah melihat Yusuf bin Al-Husain, Nabi Yusuf pun berdiri dan memeluk beliau dan mempelawakan beliau duduk di sampingnya. Menurutnya Nabi Yusuf berkata yang bermaksud:

“Allah telah memberi salam-Nya kepadamu. Allah juga memberitahu kepadaku demikian: ‘Yusuf, bila Zulaikha datang kepadamu dengan niat yang jahat, kamu berdoa kepada-Ku supaya dilindungi dari niat jahatnya itu. Tetapi lihatlah Yusuf bin Al-Husain ini, kerana takutkan kemurkaan-Ku dia lari dari gadis yang hendak menemuinya itu. Dia patut dipuji. Pergilah berjumpa dengannya’. Oleh itu, saya pun pergi berjumpa denganmu. Saya sampaikan kepadamu salam sejahtera Tuhan dan nama kamu akan direkodkan dalam senarai hamba-hamba Tuhan yang soleh. Sekarang pergilah kamu berjumpa dengan Dzun Nun Al-Misri agar kamu disyafaatinya dan akan menyampaikan kepada kamu nama Allah yang teragung (اسم الله الأعظم)." (Ijazah ini merupakan nama-nama Allah yang rahsia dan hanya diberi hadiah oleh Allah nama-nama tersebut untuk para wali-Nya sahaja yang mana apa sahaja doa akan segera makbul selepas nama-nama itu dibacakan- admin)

Yusuf pun pergi ke tempat Dzun Nun Al-Misri رحمة الله تعالى dan berkhidmat kepadanya selama setahun di Mesir. Apabila Dzun Nun bertanya kepadanya apa yang ia mahu. Yusuf hanya berkata tidak ada apa-apa selain dari hendak berkhidmat selama setahun lagi.

Dzun Nun membenarkan. Setelah cukup tempohnya, Dzun Nun menyuruh Yusuf membuat satu permintaan lagi. Yusuf akhirnya berkata bahawa beliau ingin diijazahkan dengan nama Allah oleh Dzun Nun. Dzun Nun tidak berkata apa-apa. Yusuf terus berkhidmat dengan Dzun Nun.

Suatu hari Dzun Nun menyuruh Yusuf membawa sebuah mangkuk yang telah dibungkus dengan kain untuk diberi kepada seorang sufi di seberang sungai sana. Beliau berpesan supaya bungkus itu tidak boleh dibuka. Yusuf menurut sahaja dan terus pergi. Kata Dzun Nun, sufi di seberang sungai itu akan mengijazahkan Yusuf.

Sedang menyeberang sungai itu (dengan sampan), Yusuf dengar bunyi dalam mangkuk itu. Kerana pelik mendengar bunyi itu, Yusuf membuka bungkusan itu. Dengan serta-merta keluarlah seekor tikus dari dalam mangkuk itu dan jatuh ke dalam sungai (Sungai Nil) dan dihanyutkan oleh air.

Apabila sampai ke seberang sungai itu, mangkuk itu diberinya kepada sufi tersebut dan beliau memohon supaya diijazahkan. Sufi itu menjawab,

“Kamu tidak boleh memelihara seekor tikus yang diamanahkan kepada kamu. Bagaimanakah kamu boleh memelihara rahsia nama Allah yang teragung? Kamu telah gagal dalam ujian ini.”

Yusuf dukacita dan terus pulang berjuma dengan Dzun Nun dan menceritakan hal itu semuanya. Dzun Nun berkata,

“Saya telah memohon kepada Allah semasa kamu tinggal bersamaku tiga tahun di sini untuk mengijazahkan kamu. Saya memohon tidak kurang dari tujuh puluh kali. Tetapi tidak dibenarkan. Kamu sendiri tahu yang kamu telah gagal dalam ujian. Oleh itu, pulanglah ke negerimu. Tidak lama lagi kamu akan diberi ijazah di sana.”

Yusuf memohon supaya diajar lagi. Dzun Nun berkata,

“Lupakanlah semua yang telah kamu pelajari itu. Agar hijab itu boleh disingkap. Selanjutnya, lupakanlah saya ini dan janganlah sebut nama saya pada sesiapa sebagai gurumu.”

Yusuf berkata,

“Saya tidak mampu menurut kedua-dua arahan tuan itu.”

Kemudian Dzun Nun berkata,

“Oleh itu, mulalah mengajar orang ramai dengan syarahan-syarahan, tetapi ingatlah bahawa kamu jangan sekali-sekali mendirikan (mengisbatkan) dirimu (ego).”

Yusuf bersetuju menerima nasihat itu. Tetapi sedikit benar orang yang mahu mendengar syarahannya. Satu hari, langsung tidak ada orang yang mendengar syarahannya.

Tidak lama kemudian, datanglah seorang perempuan tua kepada beliau dan berkata,

"Kamu telań berjanji kepada Dzun Nun untuk memberi syarahan tiap-tiap hari dan jangan mengisbatkan dirimu (jangan letakkan dirimu antara Tuhan dengan manusia). Sekarang kamu berdiam diri sahaja. Bukankah ini telah mungkir janji?”

Barulah Yusuf mengetahui kesalahannya. Semenjak itu beliau terus memberi syarahan tiap-tiap hari selama lima puluh tahun. Tidak peduli sama ada orang hadir atau tidak.

Rujukan:

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa', Syaikh Fariduddin Al-Attar, terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]



No comments:

Post a Comment