Wednesday, November 27, 2019

SYEIKH DZUN NUN AL-MISRI رحمة الله تعالى MENJADI SUFI SELEPAS BERTEMU PARA WALI YANG MENYEKSA DIRI

Beliau ini ialah seorang yang handal dalam bidang kerohanian ini dan termasyhur kerana warak, salih dan ibadatnya. Penduduk Mesir banyak yang menganggap beliau sebagai tukang bidaah dan beliau ditentang oleh orang-orang yang anti kepada beliau. (Hal ini biasa berlaku kepada mana-mana wali Allah kerana keadaan zahir mereka berbeza dengan hakikat mereka. -admin).

Bagaimana beliau termasuk dalam bidang kerohanian atau kesufian ini, adalah diceritakan seperti berikut: 


Ada seorang hamba Allah memberitahu beliau bahawa seorang wali Allah yang besar telah menggantungkan dirinya tunggang balik pada sepohon pokok.

Beliau pun pergi berjumpa orang yang menggantung diri itu dan bertanya kenapa beliau menyeksa dirinya seperti itu.

Kedengaran orang yang menggantung diri itu berkata kepada dirinya sendiri,

"Wahai badanku! Selagi kamu tidak patuh kepada rohaniku aku akan hukum kamu hingga mati!"

Dzun Nun menangis melihat perkara itu. Orang yang menggantung diri itu mendengar tangisan Dzun Nun dan terus orang itu berkata,

"Siapakah orang yang berdosa itu yang menangis dan kasihan kepadaku?"

Dzun Nun pergi ke depan orang itu dan memberi salam lalu bertanya kenapa ia menyeksa badannya.

Orang itu menjawab, "Badanku tidak diam dalam ibadatku kepada Allah, oleh itu, aku hukum dia."

Dzun Nun berkata, "Saya sangka tuan telah membunuh orang atau membuat dosa yang besar."

Beliau berkata, “Tidak ada dosa yang paling besar daripada berkawan dengan ahli dunia kerana semua dosa terbit dari berkawan dengan mereka itu!"

Dzun Nun berkata, “Tuan benar-benar wali Allah yang salih".

Orang itu berkata, "Tidak! Jika kamu hendak bertemu dengan wali Allah yang salih, pergilah ke bukit sana."

Dzun Nun pergi ke bukit yang dikatakan oleh orang itu. Di situ dijumpainya seorang darwisy (sufi) dan sebelah kakinya bercerai dari badannya. Kaki yang bercerai itu tergelimpang di depan pintu dan telah busuk di makan ulat. Darwisy tersebut sedang duduk mengenang Allah di ruangan gua itu.

Dzun Nun bertanya apakah maksud perkara ganjil yang dilihatnya itu. Darwisy atau wali itu menjawab,

"Satu hari aku duduk di bilikku. Sedang duduk itu aku terdengar bunyi kaki seorang gadis melangkah. Gadis itu sedang berjalan di situ. Di waktu itu timbullah nafsu jantina di hatiku. Aku pun bangun melihat dia. Tiba-tiba terdengar suara berkata,

'Tidakkah engkau malu menghambakan diri kepada syaitan, setelah engkau menghambakan dirimu kepadaKu, semenjak 30 tahun yang silam?'

Suara ketuhanan itu menyindir aku. Oleh itu, kakiku yang telah melangkah bendul kerana tujuan yang jahat tadi pun aku potong."

Orang itu bertanya kepada Dzun Nun kenapa beliau mahu berjumpa dia yang berdosa itu (beliau pun menjelaskan kedatangan beliau untuk bertemu wali Allah -admin).

Katanya lagi, jika hendak bertemu dengan wali Allah yang sebenarnya, Dzun Nun hendaklah naik lagi ke atas bukit itu dan akan dijumpai di situ seorang yang benar-benar wali Allah.

Oleh kerana Dzun Nun tidak mahu naik lagi ke atas, maka beliau pun meminta orang itu menceritakan tentang wali Allah yang dimaksudkan itu.

Orang itu berkata, "Telah bertahun-tahun lamanya wali Allah itu tinggal di atas bukit itu. Semasa ia tinggal di situ, suatu hari, datanglah seorang hamba Allah melihatnya dan berkata bahawa pergilah mencari nafkah sendiri (orang tersebut tidak senang wali Allah ini hanya beribadat tanpa bekerja mencari nafkah seperti kebanyakan orang pada hari ini yang memandang sinis kepada ahli agama- admin).

Semenjak itu wali itu pun tidak mahu meminta sesuatu dari manusia lagi. Kadang-kadang dia tidak makan langsung. Tetapi lama kelamaan, dengan kehendak Allah, dia diberi rezeki oleh Allah melalui lebah yang memberinya makan madu. Lebah-lebah itu datang menggugurkan madunya untuk dia. Itulah yang dimakannya dan menghilangkan lapar dan dahaga."

Dzun Nun sungguh terpesona mendengar cerita ganjil itu.

Semasa beliau turun bukit tersebut, Dzun Nun lihat seekor burung buta bertenggek atas dahan pohon. Terlintas di hatinya hendak tahu bagaimana burung itu dapat makan. Tiba-tiba burung itu turun ke tanah dan mematuk tanah itu dengan muncungnya. Setelah tanah itu digalinya maka di situ dilihatnya ada jagung dan besen emas mengandungi air. Itulah yang dimakan burung itu . Kemudian tanah itu balik seperti biasa semula. Burung itu pun balik terbang ke dahan pokok itu.

Selepas peristiwa itu, Dzun Nun pun bertambah yakin bahawa siapa yang sentiasa mengenang Allah, dia akan diberi Allah rezeki dan dipelihara oleh Allah, dan dia tidak akan berlindung kepada yang lain selain Allah. Semenjak itu Dzun Nun tidak lagi menghiraukan halhal keduniaan, dan terus menyebut nama Allah sentiasa dan menjalankan amalan-amalan kerohanian. (Sehingga menjadi wali Allah yang terkenal sehingga ke hari ini- admin).

Rujukan:

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa' Syaikh Fariduddin Al-Attar, terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]

Nota: Orang yang berdosa besar pun masih tidak merasai nikmat taubat dalam munajatnya, jauh sekali ingin bertaubat kerana bermalas-malasan dalam ibadat. Sungguh kisah-kisah orang Soleh akan menghidupkan hati kita sepertimana yang disarankan oleh para ulama tasawwuf. Semoga Allah Islah kita semua dengan sebenarnya Islah.

No comments:

Post a Comment