Wednesday, November 27, 2019

SULTAN IBRAHIM ADHAM رحمة الله تعالى "MEMBUNUH" ANAK KANDUNGNYA SENDIRI DI HADAPAN KA'BAH

Semasa Syeikh Ibrahim Adham رحمة الله تعالى raja dahulu, beliau ada seorang anak. Setelah anak itu dewasa dan mendapat tahu bapanya ada di Mekah (beliau berpindah ke sana kerana tidak mahu dikenali sesiapa -admin), maka anak itu bersama ibunya dan empat ratus orang rakyatnya pergi ke Mekah hendak berjumpa dengan bapanya itu.

Setelah sampai di Mekah, mereka bertanya kepada murid-murid Ibrahim di mana beliau sekarang berada. Kata mereka Ibrahim telah pergi ke hutan mengambil kayu api untuk dijual dan hasil jualan itu digunakannya untuk dirinya dan murid-muridnya.

Anak itu pun terus menuju hutan mencari bapanya. Alangkah tercengangnya anak itu melihat bapanya terbongkok-bongkok membawa kayu api yang berat di belakangnya. Si anak menangis melihat keadaan bapanya dan terus mengikuti bapanya itu beberapa jauh tanpa terlihat mata si bapa.

Setelah sampai ke pasar, bapanya itu pun berteriak,

"Orang yang mencari duit dengan halal, marilah beli kayu api yang dicari secara halal ini!"

Datang seorang hamba Allah membeli kayu itu dan sebagai tukaran dengan kayu itu diberinya beberapa buku roti. Diterimanya roti itu dan dibawanya kembali ke tempatnya dan diberinya kepada murid-muridnya. Sambil mereka makan roti itu, Ibrahim sedang duduk menyembah Allah. Apabila mereka telah habis makan, Ibrahim dengan murid-muridnya itu pun bertawaf mengelilingi Ka'abah. Murid-murid itu diberi amaran supaya jangan melihat belia-belia yang lawa atau duduk bersama-sama mereka.

Tatkala Ibrahim mengelilingi Ka'abah itu, anaknya pun pergi berjumpanya. Dengan tidak sengaja, beliau terpandang anaknya. Murid-muridnya tercengang kenapa beliau sendiri melanggar larangan itu. Murid-muridnya bertanya kenapa Ibrahim melihat anak muda itu pada hal beliau sendiri melarang mereka berbuat demikian.

Ibrahim berkata,

"Sebenarnya sebelum aku menjadi orang sufi dahulu, aku adalah seorang raja dan mempunyai anak, dan rupa anak itu serupa dengan dia (anaknya) yang nampak di sana itu. Rasaku dia itu adalah anakku."

Seorang murid beliau pergi mencari anak itu dan menemuinya sedang mengaji Quran, sambil air matanya mengalir membasahi pipinya. Murid Ibrahim itu bertanya siapakah anak itu.

Anak raja Ibrahim itu pun menjawab,

"Aku ini anak raja Balkh. Bapaku menjadi seorang sufi dan sekarang aku hendak mencari dia (Ia terus menangis). Kelmarin aku nampak dia tetapi aku tidak mahu berjumpa dengannya sebab khuatir dia akan menyembunyikan dirinya. Nama bapaku ialah Ibrahim bin Adham."

Murid itu membawa anak raja itu serta ibunya pergi berjumpa Ibrahim. Apabila ternampak sahaja Ibrahim, isterinya itu pun berteriak,

“Dialah sultanku!"

Permaisuri, anaknya dan murid-murid Ibrahim pun bercucuran air mata. Anak itu menangis hingga pengsan. Apabila sedar, anak itu pun memberi salam kepada bapanya. Bapa itu pun memeluk anaknya dan bertanya kepada anak itu apakah ugamanya. Anak itu menjawab bahawa ia adalah orang Islam.

"Tahukah kamu Quran?" Tanya Ibrahim.

"Ya." Kata anaknya.

Tatkala Ibrahim berdiri hendak pergi, anaknya terus memeluk beliau dan permaisuri itu merasa sedih kerana perjumpaan yang sebentar benar itu. Ibrahim diam.

Kemudian beliau berdoa, "Aku cinta kepadaMu ya Allah, tidak kepada yang lain."

Sebentar itu juga anak itu pun menghembuskan nafasnya yang terakhir dalam pelukan bapanya. Murid-murid Ibrahim terkejut melihat peristiwa itu dan bertanya kepada beliau apakah maksud peristiwa itu.

Ibrahim menjawab, "Apabila aku mula-mula memeluk anakku itu, perasaan cinta timbul padaku. Tiba-tiba terdengar suara berkata, 'Ibrahim, engkau mengaku cinta seluruhnya kepada-Ku, tetapi kenapa engkau cinta pula kepada yang lain? Engkau larang murid-muridmu melihat belia-belia tetapi engkau sendiri bercakap-cakap dengan isteri dan anak kau. Buatlah pilihan: Sama ada cinta kepada-Ku sahaja atau anak dan isterimu.'

Dengan segera aku berdoa, 'Dengarlah rayuanku, wahai Tuhan, oleh kerana cinta kepada anak menarik perhatianku daripada-Mu dan tidak mengingat-Mu walau sedetik pun, maka lebih baiklah Engkau cabut nyawaku atau nyawanya'".

Tuhan kabulkan doa Ibrahim, lalu nyawa anaknya itu pun diambil Allah.

Rujukan: 

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa', Syaikh Fariduddin Al-Attar. Terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]

Nota: Dunia ini dipenuhi dengan "pecinta" yang palsu, mereka menyebut di lidah tetapi tidak di hati. Mereka tak sanggup korban apa pun untuk "cinta" mereka dan tanpa berfikir panjang akan terus memilih "selain Allah" apabila perlu memilih. Membaca kisah-kisah para "pecinta" sebenar akan membuatkan hati kita tawadhuk, rendah diri dan malu dengan sifat munafik yang membarah dalam hati kita. Semoga Allah Islah kita semua dengan sebenarnya Islah. Aamiin.


No comments:

Post a Comment