Wednesday, November 27, 2019

SYEIKH IBRAHIM ADHAM رحمة الله تعالى, SULTAN KERAJAAN BALKH SEBELUM MENJADI SUFI

Sebelum menjadi seorang sufi, Syeikh Ibrahim Adham رحمة الله تعالى ialah raja di Balkh. Beliau sangat kaya. Suatu malam, tatkala ia sedang tidur di istana, beliau terdengar bunyi langkah orang sedang berjalan di atas atap istananya.

Beliau terjaga dan bertempik. "Siapakah di atas atap itu?"

Terdengar jawapan, "Bukan orang asing, tetapi ialah orang yang engkau ketahui. Aku mencari unta kami yang kehilangan di sini."

Raja itu pun berkata, "Wahai orang asing, bagaimana kamu sangka unta kamu boleh dijumpai di sini?"

Suara itu menjawab, "Seperti kamu menyangka bahawa Allah itu ada di istana ini dan memakai pakaian raja." (Ertinya, kau mahukan cinta Allah, tetapi masih bersenang-senang dengan kelalaian dunia seperti harta dan pangkat - admin)

Kemudian, perasaan takut kepada Allah pun menguasai raja itu.

Beberapa hari kemudian, satu lagi peringatan telah datang kepada beliau semasa beliau duduk di penghadapan. Peringatan itu ialah datang seorang hamba Allah menuju kepada raja itu. Orang itu gagah dan agung rupanya. Tiada siapa hadirin yang berani menegur orang yang datang itu. Orang itu terus menuju raja dan memandang keliling. Raja Ibrahim bertanya apakah yang hendak dicari.

Orang itu menjawab, "Aku hendak mencari tempat yang sesuai untuk duduk di kafilah (penempatan awam) ini."

Ibrahim berkata, "Tapi di sini tidak ada kafilah. Ini istanaku."

Orang yang ganjil itu menjawab, "Siapa punya istana ini sebelum tuanku?"

Jawab Ibrahim, "Bapaku."

Orang itu bertanya lagi, "Sebelum bapamu?!"

Ibrahim menjawab, “Datukku."

Orang itu berkata, "Apakah yang tuan panggil tempat ini, yang di dalamnya seseorang itu duduk sementara waktu, kemudian pergi, dan diambil alih oleh orang lain pula?"

Orang itu pun ghaib. Ibrahim berdoa kepada Tuhan agar ia diberitahu siapakah orang yang ganjil itu. Beliau akhirnya mendapat tahu bahawa orang yang ganjil itu ialah Nabi Khidr عليه السلام. Serta merta Raja Ibrahim pun berasa takut kepada Allah.

Pada suatu hari, Ibrahim pergi berburu dengan pengikut-pengikutnya. Sedang mengejar seekor rusa yang cantik, dia dan kudanya telah terpisah dari pengikut-pengikutnya itu, lalu sesat di tengah belantara.

Di situ terdengar olehnya suara, "Ibrahim, berjaga-jagalah sebelum nyawa bercerai dengan badan."

Suara itu berulang-ulang berkata demikian. Ibrahim berasa ketakutan dan terus pengsan. Apabila sedar semula, dilihatnya rusa itu ada di sisinya. Ibrahim terus hendak memanah rusa itu. Sebelum anak panah itu melancar, rusa itu menghambur menuju Ibrahim dan bercakap,

"Aku hendak memburumu, bukan aku yang engkau buru. Engkau tidak boleh bunuh aku. Adakah Allah menjadikan kamu untuk membuat apa yang engkau lakukan ini? Tidakkah ada kerja lain yang lebih baik lagi?"

Perkataan ini terdengar oleh pengikut-pengikut Ibrahim. Mendengarkan suara itu, Ibrahim pun takut. Iman pun mula bertambah tebal dalam hatinya. Ia terus bertaubat. Air matanya mengalir dan membasahi pakaiannya, terasa olehnya selama ini ia telah mensia-siakan hidupnya.

Ibrahim terus masuk ke dalam hutan. Pakaiannya ditukarnya dan dipakainya pakaian gembala kambing. Kasutnya dibuang. Beliau pun berjalan berkaki ayam ke dalam hutan itu. Sepanjang masa ia menangis terkenangkan dosa yang telah dilakukannya.

Dijumpainya satu gua. Ia pun terus masuk ke gua itu dan tinggal di situ selama sembilan tahun. Hanya pada hari Jumaat sahaja ia keluar mencari kayu api dan menjualnya ke pasar (dan untuk solat Jumaat - admin). Hasil jualan itu digunakannya (untuk keperluan seminggu) dan yang berlebihan disedekahnya kepada orang-orang fakir yang ada di sekitar tempat itu.

Lama-kelamaan orang pun tahu hal dirinya dan ramailah orang ingin hendak berjumpa dengan beliau. Oleh kerana beliau tidak suka dikunjungi orang ramai, beliau pun meninggalkan tempat itu dan pergi ke Mekah.

Syeikh Abu Said رحمه الله berkata, setelah Sultan Ibrahim Adham رحمه الله meninggalkan kerajaan dan menjadi sufi, beliau telah melawat gua tempat Ibrahim mengasingkan diri itu. Didapatinya gua itu masih ada berbau wangi meskipun Ibrahim telah lama meninggalkan gua itu.

Wallahualam.

Rujukan: 

[ Kitab Tazkiratul Auliyaa' Syaikh Fariduddin Al-Attar, terjemahan bahasa Melayu, Pustaka Aman Press. ]

Nota: Jika dibandingkan seluruh kerajaan dan kemewahan yang beliau telah korbankan demi sebuah cinta Allah yang hakiki, sesungguhnya mengorbankan seluruh kerajaan itu adalah tersangatlah kecil kerana cinta Allah yang dikurniakan kepadanya sehingga menjadi wali Allah besar dan namanya didoakan umat Islam sehingga ke hari ini merupakan nikmat yang begitu besar dan mungkin saja beliau kini sedang dikurniakan Allah kerajaan dan istana yang lebih besar dan berkali ganda lebih mewah dan hebat di syurga.


No comments:

Post a Comment