Sunday, December 1, 2019

ISTIMDAD MURID DENGAN GURU KETIKA MULA BERZIKIR


أَنْ يَسْتَمِدَّ بِقَلْبِهِ عِنْدَ شُرُوْعِهِ فيِ ذِكْرِ بِهِمَّةٍ. فَإِذَا ابْتَدَأَ بَالذِّكْرِ, فَالْيُحْضِرْ صُوْرَةَ شَيْخِهِ فِي قَلْبِهِ,وَيَسْتَمِدَّ مِنْهُ, إِذْ قَلْبُ شَيْخِهِ يُحَاذِيْ قَلْبَ شَيْخِ الشَّيْخِ إِلَى الْحَضْرَةِ النَّبَوِيَّةِ, وَقَلْبُ النَّبِيِّ دَائِمُالتَّوَجُّهُ إِلَى الْحَضْرَةِ الْإلهِيَّةِ. فَالذَّاكِرُ إِذَا صَوَّرَ صُورَةَ شَيْخِهِ فِي قَلْبِهِ وَاسْتَمَدَّ مِنْ وِلاَيَتِهِ يَفِيْضُالإِمْدَادُ مِنَ الْحّضْرَةِ الْإِلهِيَّةِ عَلَى قَلْبِ سَيَّدِ الْمُرْسَلِيْنَ, ثُمَّ عَلَى قُلُوْبِ الْمَشَائِخِ عَلَى تَرْتِيْبِإِلَى أَنْ يَنْتَهِيَ إِلَى شَيْخِهِ فَيَقْوَى عَلَى اسْتِعْمَالِهِ, إِذْ هُوَ فِي الْإِبْتِدَاءِ عَلَى مِثَالِ الطِّفْلِ, لَيْسَلَهُ اسْتِعْمَالٌ لِهذِهِ الْكَلِمَةِ عَلَى وَجْهِ الَّذِيْ يُؤَثِّرُ لِلْغَرَضِ, وَإِنْ كَانَ بِيَدِهِ سيْفُ اللهِ وَهُوَ الذِّكْرُ...


“Seorang Murid harus meminta bimbingan (istimdad) dengan hatinya ketika akan memasuki dzikir dengan semangat. Maka apabila murid memulai dzikir maka hadirkanlah rupa Syeikhnya di dalam hatinya. Dan meminta bimbingan darinya (melalui hati). Kerana hati Syeikh selalu menghadap kepada hati gurunya Syeikh, sampai kepada hadirat Nabi ﷺ sedangkan hati Nabi ﷺ selamanya menghadap ke hadirat Ilahiyyah (Allah). Maka murid yang dzikir apabila menghadirkan rupa Syeikhnya di dalam hatinya dan meminta bimbingan (ruhani) dari kewaliannya, maka akan mengalir bimbingan dan kekuatan dari Allah سبحانه وتعالی, kepada hati Nabi ﷺ tuannya para Rasul, kemudian mengalir kepada hati para Syeikh secara berurutan (dalam silsilah) sampai berhujung kepada hati Syeikhnya. Maka murid menjadi kuat untuk menggunakan dzikir tersebut. Kerana murid dalam kondisi permulaan (mubtadi) bagaikan seorang anak kecil, yang tidak mampu menggunakan kalimat-kalimat (dzikir) ini dari segi memberikan pengaruh kepada tujuan dzikirnya. Meskipun di tangannya ada pedang Allah yaitu dzikrullah.”


No comments:

Post a Comment