Sunday, December 1, 2019

Sayyidatina Fathimah az-Zahra رضي الله عنها Enggan Memandang Kepada Orang Yang Meremehkan Ahli Bait Rasulullah ﷺ


Syeikh Nawawi Al-Bantani رحمة الله تعالى mengutip pernyataan seorang mufassir terkenal, Ibnul Arabiy رحمة الله تعالى sebagai bukti kecintaan beliau kepada cucu keturunan Baginda Rasulullah ﷺ. Berikut ini kutipan Beliau :

"Telah bercerita kepadaku seorang yang thiqah di sisiku (seorang yang aku percaya) di kota Makkah bahawa ia benci terhadap kelakuan para Syurafa' (Ahli Bait Rasulullah ﷺ pada masa itu) terhadap orang lain.

Lalu dalam mimpi aku melihat Sayyidah Fatimah رضي الله عنها, Puteri Baginda Rasulullah ﷺ berpaling dariku, aku memanggil salam kepada Beliau dan bertanya mengapa Beliau berpaling dari aku?

Beliau menjawab : "Kau telah mencegah para Syurafa'", Aku berkata : "Apakah engkau tidak melihat apa yang mereka lakukan terhadap orang ramai?"

Beliau (Sayyidah Fathimah) menjawab lagi : "Apa (jika begitu) mereka bukan anak-anakku?"

Aku berkata : "Aku taubat sekarang", (mendengar jawapanku) Beliau رضي الله عنها (Sayyidah Fathimah) menghadapkan wajahnya ke arahku dan kemudian aku terbangun dari tidurku."


[ Syeikh Nawawi al-Bantani رحمة الله تعالى dalam Qami'ut Thughyan Syarah Mandzumah Syuabil Iman, juga Syeikh al-'Allamah Sayyidi Mufthafa ibn Kamaluddin al-Bakri رحمة الله تعالى dalam Fathul-Karim al-Khaliq ] 


No comments:

Post a Comment