Sunday, December 1, 2019

PENJELASAN APABILA DICACI

Al-Habib Umar Ben Hafidz di dalam kitabnya yang bertajuk "Siap Dicaci & Dipuji", beliau ada menjelaskan ;

"Adakalanya seseorang ingin menghinakan dirimu padahal dirimu tidak termasuk orang yang hina di sisi Allah سبحانه وتعالی, maka engkau sebaiknya tidak boleh marah dan membencinya, tetapi periksalah dirimu dalam 3 perkara ; 

Pertama : 

Hendaknya engkau merasa bahwa dirimu banyak kekurangan dan segala kekuranganmu yang ditutupi oleh Allah سبحانه وتعالی masih lebih banyak. Kerana itu, hendaknya engkau bersyukur kepada Allah سبحانه وتعالی kerana kekurangan dirimu masih banyak tetapi ditutupi oleh Allah سبحانه وتعالی. 

Kedua : 

Celaan orang lain kepadamu dapat menghapuskan segala kekurangan dirimu dan membersihkan dosa-dosamu yang telah mengotori dirimu, misalnya jika engkau dihina oleh orang lain, maka bergembiralah kerana engkau sebenarnya diberi pahala olehnya. Tetapi jika engkau dipuji orang lain, maka janganlah engkau gembira, sebaiknya engkau kecewa dengan pujiannya kerana engkau mengira bahwa dirimu dekat dengan Allah سبحانه وتعالی padahal engkau jauh dari Allah سبحانه وتعالی. 

Ketiga : 

Adakalanya si penghina itu merosak agamanya dan membinasakan dirinya dengan sikap suka menghina dan merendahkan orang lain, maka janganlah engkau marah kepadanya kerana itu membuat syaitan senang, tetapi sebaiknya engkau berkata: "Ya Allah! Perbaikilah dan ampunilah dosa si fulan itu." Hal ini sebagaimana ketika Baginda Rasulullah ﷺ dicaci oleh orang, lalu Baginda ﷺ pun berdoa: Ertinya, "Ya Allah berilah ampunan bagi kaumku dan berilah petunjuk bagi kaumku kerana mereka tidak mengetahui yang benar."


[ Kalam Al-Habib Umar Ben Hafidz di dalam kitab penulisannya berjudul "Siap Dicaci & Dipuji". ]

Moga manfaat buat semua. Insya Allah. Aamiin.


No comments:

Post a Comment