Saturday, December 28, 2019

Tidak Afdhal Nikahi Dengan Lelaki Ini


Berkata Syeikh Abdullah bin Abdul Rahim Fathani رحمة الله تعالى :

Dan kata Sayyidina Ali رضي الله عنه :

"Bermula yang terlebih jahat sifat lelaki itu, iaitu yang terlebih baik bagi sifat perempuan, iaitu tiga perkara : al-Bakhil, adz-Dzuhu, dan al-Jubnu".


1) al-Bakhil :
Yakni kikir atau kedekut kerana bahawa sesungguhnya apabila ada perempuan itu bakhil, maka memelihara akan harta suaminya


- Namun jika sifat Bakhil ini ada pada suami, maka buruk atau jahatlah ia sehingga boleh jadi dia tidak memberikan nafkah yang mencukupi terhadap Isteri dan anak-anaknya.


2) adz-Dzuhu : Yakni membesarkan dirinya (sombong) kerana bahawa sungguhnya apabila perempuan itu membesarkan akan dirinya (sombong), maka enggan ia daripada berkata-kata dengan tiap-tiap orang perkataan yang lemah-lembut (tidak melayan lelaki). Maka demikian itu terpeliharalah ia (daripada cemburu suaminya).


- Namun jika sifat adz-Dzuhu (membesarkan diri/sombong) ini ada pada lelaki, maka jahatlah ia kerana boleh jadi dia sombong daripada ingin menolong kerja-kerja agama atau menerima teguran dan sebagainya.


3) al-Jubnu : Yakni Penakut kerana bahawa sungguhnya apabila ada perempuan itu penakut maka takut ia daripada tiap-tiap sesuatu, maka tiada keluar ia daripada rumahnya dan memelihara akan ia daripada cemburu (suaminya) kerana ia takut daripada suaminya.


- Namun jika sifat al-Jubnu (penakut) ini ada pada suami, maka hinalah ia kerana boleh jadi dia tidak berani mempertahankan atau melindungi Isteri dan ahli keluarganya.


[ Syeikh Abdullah bin Abdul Rahim Fathani dalam Kitab Muhimmah ]

No photo description available.

Image may contain: text


No comments:

Post a Comment