Thursday, April 5, 2018

MEMINTA PADA YANG TIDAK MEMILIKINYA

Khalifah Hisyam bin Abdul Malik masuk ke dalam Ka’bah, ternyata di dalamnya ada Salim bin Abdullah bin Umar Al-Khattab رضى الله عنه. Maka Khalifah berkata kepadanya : “Wahai Salim, mintalah kepada saya apa yang Anda perlukan!” Salim menjawab : “Sesungguhnya saya merasa malu kepada Allah untuk meminta di rumah Allah kepada selain-Nya.”

Ketika Salim keluar maka Khalifah mengikutinya seraya berkata kepadanya : “Sekarang Anda telah keluar, maka mintalah kepada saya apa yang Anda perlukan!” Salim menjawab : “Keperluan dunia atau keperluan akhirat?” Khalifah menjawab : “Keperluan dunia.” Maka Salim menjawab : “Saya tidak meminta kepada yang memilikinya, maka bagaimana saya akan meminta kepada yang tidak memilikinya.”

[ Al-Muntazham fii Taarikhil Muluk wal Umam, 7/114-115 ]


No comments:

Post a Comment