Tuesday, February 14, 2023

GURU MURSYID

Mursyid dalam peristilahan ahli tasawwuf/thariqat, secara mudah, bermaksud orang yang mendapat pengajaran, didikan dan bimbingan (ta`lim/tarbiyah/irsyad) dari seseorang guru/syeikh, seterusnya dipertanggungjawabkan dan diberi keizinan untuk mengajarkan, mendidik dan membimbing para murid oleh guru/syeikh tersebut pada masa hayatnya, dan berlanjutan sampai selepas mati/wafatnya.

Demikian juga guru/syeikh tersebut, dan ini berantaian sampailah ke hadrat Nabi Muhammad صلى الله عليه وسلم, tanpa putus hubungan silsilah tersebut. Sesiapa yang mendapat semua ini, maka dia tergolong dalam kalangan mursyidin. Kealiman/kefaqihan dan kekeramatan, bukanlah menjadi syarat mursyid.

Cuma tahapan/tingkatan kearifan para mursyid itu sahaja yang berbeza di antara satu sama lain, di mana ada yang sangat arif dan ada yang kurang, ada yang nyata/banyak kekeramatannya dan ada yang tidak, ada yang ramai murid dan ada yang tidak, berbanding yang lain, tapi semua mereka berkelayakan dan berkeizinan untuk melaksanakan tugas kemursyidan sebagai satu tugas/amanah dan tanggungjawab yang perlu ditunaikan terhadap gurunya, dalam rangka pengabdian diri kepada Allah سبحانه وتعالى dan menghidupkan sunnah Rasulullah صلى الله عليه وسلم.

[ Ustaz Prof Madya Dr Abdul Manam Mohamad Hafidzohullah, Ahli Panel Tasawwuf JAKIM, Ahli Jilsah Sufiyyah Negeri Sembilan ]


No comments:

Post a Comment