Tuesday, February 28, 2023

Hakikat Kefakiran kepada Allah

Allah سبحانه وتعالی berfirman :

"Wahai sekalian manusia, kalian adalah fuqara' (yang fakir berhajat) kepada Allah."

Hakikat faqir pada zahir dan batinnya adalah seiring. Zahir sang faqir adalah zuhudnya terhadap perihal-perihal duniawi sementara batinnya sang faqir adalah tiadanya kebergantungan kepada hal-hal akhirat. Hal ini kerana hakikat kesibukan sang faqir itu hanyalah dengan Allah, tiada selainNya bahkan segala yang disaksikan hanya kembali kepada Dia.

Wahai para Murid, menjadi kewajipanmu untuk bersifat dengan sifat faqir ini hinggalah Allah 
سبحانه وتعالی melimpahimu dengan ketulusan dalam kefaqiranmu.

Wahai Murid, janganlah kau gantungkan hatimu melainkan hanya kepada Allah. Hal ini kerana jika hatimu masih terikat dengan amal ibadah atau hal-hal lain (meskipun zahirnya kebaikan) hakikatnya kau sedang tenggelam dengan selain Allah. Inilah hakikat penghambaan yang sebenar kepada Sang Pentadbir alam ini iaitu seluruh hajatmu dan kebergantunganmu hanyalah kepadaNya semata-mata.

Biarlah kefaqiran itu menyelubungi tiap gerak dan diammu. Jika kau masih berhajat kepada selain Allah itu ertinya hilang kebergantunganmu kepada al Maula. Hatta seekor lalat pun takkan mampu kau usir jika Allah tak memperkenankan. Meski sekalian manusia berkumpul untuk mencipta seekor lalat selamanya takkan mampu mereka lakukan. Hal ini kerana kalian dan lalat kedua-duanya bersifat lemah sementara Allah 
سبحانه وتعالی Maha Kuasa dan segala yang ditakdirkan adalah selayaknya dengan kekuasaanNya.

[ Sheikh Youssef Muhieddine Rek El Bakhour al Hasani ]


No comments:

Post a Comment