Wednesday, February 15, 2023

HIJAB DI DALAM PERJALANAN MENUJU ALLAH

Perjalanan menuju kepada Allah سبحانه وتعالى bukanlah perjalanan fizikal yang berdimensi jarak dan waktu, akan tetapi perjalanan hakiki iaitu sebuah penyingkapan hijab-hijab yang menjadi penghalang antara hamba dan Tuhannya.

Hijab itu terbahagi kepada dua; pertama hijab dzulumat (sisi kegelapan) iaitu nafsu, syaitan, dunia dan berbagai kecenderungan buruk yang terdapat dalam diri manusia, hijab ini mesti dijauhkan dan dihindari.

Manakala hijab kedua adalah hijab nur (cahaya), iaitu ketaatan, kebaikan dan segala amal soleh. Hijab ini mesti dimiliki, sandang satu persatu dan tidak boleh tertumpu di situ, kerana semua hijab nur itu adalah pemberian-pemberian Allah, dan pemberian itu bukan dan selain Allah. Kerana selain Allah adalah hijab dan bukan tujuan. Tujuan itu hanyalah Allah sahaja.

Maka semua hijab-hijab tersebut mesti dilalui dan dilintasi satu persatu oleh seorang salikin sehingga ia sampai (wushul) kepada Allah. Penyingkapan hijab demi hijab tersebut dinamakan perjalanan melintasi maqamat demi maqamat menuju kepada Allah.

[ Syeikh Rohimuddin Nawawi al-Banteni; Kata Pengantar Buku Terjemahan Manazil al-Sairin ]


No comments:

Post a Comment