Sunday, February 5, 2023

Memperbaharui kehidupan

Allah سبحانه وتعالی memberi kita kesempatan pada setiap pagi untuk memperbaharui kehidupan kita. Setelah beristirehat daripada penat pada hari sebelumnya, kita mula bergerak kembali bersama dengan terbitnya mentari yang baru.

Pada detik-detik istirehat, kita mungkin telah bertanya kepada diri :

"Berapa kali aku tergelincir ketika berjalan?"
"Berapa kali aku cenderung mengikuti egoku?"
"Berapa kali aku lakukan perbuatan hina?"
"Berapa kali rasa bingung menyesatkanku sehingga aku berasa hancur dan terhina?"

Saat datangnya pagi, kita perbaharui hidup dan membangun kembali jiwa kita yang dipenuhi cahaya harapan dan kesedaran.

Suara kebenaran akan memanggil-manggil dari setiap tempat agar orang yang sesat segera mendapatkan petunjuk dan orang yang lalai segera memperbaharui hidupnya.

Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda :

"Apabila telah tiba separuh malam atau sepertiganya, Allah turun ke langit dunia hingga terbit fajar seraya berfirman, 'Adakah orang yang meminta kepada-Ku? Adakah orang yang berdoa kepada-Ku? Adakah orang yang memohon keampunan kepada-Ku?"
(Riwayat Muslim)

Apabila kita mampu mengingat Allah سبحانه وتعالی pada waktu-waktu seperti itu, lakukanlah! Di atas sisa-sisa masa lalu yang baru atau telah lama berlaku, kita masih dapat membina masa depan.

Jangan dirisaukan oleh perasaan banyak berdosa.

Seandainya dosa kita setinggi gunung atau laksana buih di lautan, Allah سبحانه وتعالی akan mengampuni. Dia tetap akan memberikan ampunan-Nya apabila kita mendatangi-Nya dengan tulus dan lurus.

Timbunan dosa masa lalu tidak boleh menghalangi kita untuk kembali kepada kebenaran.

[ Tulisan dari buku Hiduplah Untuk Hari Ini, terjemahan Kitab 'Jaddid Hayatak', Syeikh Muhammad Al Ghazali, ulama besar Mesir ]


No comments:

Post a Comment