Thursday, March 14, 2019

11 NASIHAT DARI ULAMA' SUFI

Mari kita renungi 11 nasihat yang disampaikan oleh sufi agung Imam al-Harits al-Muhasibi رحمة الله تعالى sebagaimana ditulis oleh Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah رحمة الله تعالى dalam syarah Risalah al-Mustarsyidin. Insya Allah, kita akan mendapatkan bahagia dunia dan akhirat jika mengamalkannya.


Nasihat 1 :


Segala sesuatu memiliki esensi. Esensi manusia adalah akal. Esensi akal adalah taufik. Sehingga, esensi akal adalah kesabaran.


Nasihat 2 :

Orang-orang pilihan di antara umat ini adalah mereka yang tidak melupakan dunia kerana akhirat, dan tidak melupakan akhirat kerana dunia.


Nasihat 3 :

Akhlak yang mulia ialah tahan menanggung derita, hanya sedikit marah, berwajah ceria, dan berkata santun.


Nasihat 4 :

Barang siapa tidak bersyukur kepada Allah Ta’ala atas nikmat-Nya sama seperti mengundang kebinasaan nikmat tersebut.


Nasihat 5 :

Zuhudnya seseorang sesuai dengan pengetahuannya. Pengetahuan seseorang sesuai dengan akalnya. Dan akal seseorang sesuai dengan kekuatan imannya.


Nasihat 6 :

Orang zalim akan menyesal, meski dipuji orang. Sedangkan orang yang dizalimi akan selamat meski dicaci orang. Orang yang bersikap qana’ah (merasa cukup dengan kurnia Allah Ta’ala) adalah orang kaya, meskipun dia kelaparan. Dan orang yang tidak pernah merasa puas adalah orang miskin, meskipun dia memiliki segalanya.


Nasihat 7 :

Barang siapa mengisi bathinnya dengan merasa diawasi oleh Allah Ta’ala dan ikhlas, maka Allah Ta’ala akan menghiasi lahirnya dengan sikap kesungguhan berupaya sekuat tenaga dan mengikuti sunnah Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam.


Nasihat 8 :

Seseorang hanya akan menjadi baik jika Allah Ta’ala memperbaikinya berkat perlakuan baiknya kepada orang lain. Dan seseorang hanya akan menjadi rusak jika Allah Ta’ala membiarkannya rusak akibat perlakuan rusaknya terhadap orang lain.


Nasihat 9 :

Sifat penghambaan adalah Anda tidak merasa memiliki dan menyedari bahawa Anda tidak mampu merugikan atau memberikan manafaat kepada diri Anda sendiri.


Nasihat 10 :

Ikhlas adalah menyingkirkan segala makhluk dari selain Allah 
سبحانه وتعالی dalam interaksi dengan Allah Ta’ala, dan jiwamu adalah makhluk pertama.


Nasihat 11 :


Barang siapa bersungguh-sungguh mendidik bathinnya, niscaya Allah Ta’ala akan mewariskan interaksinya yang lebih bagus dengan sesama manusia. Barang siapa memperbagus interaksinya dengan sesama manusia serta bersungguh-sungguh mendidik bathinnya, niscaya Allah Ta’ala akan mewariskan hidayah kepadanya sebagaimana Firman-Nya, “Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (Qs. al-‘Ankabut [29]: 69).


Semoga dapat diamalkan... Aamiin...


No comments:

Post a Comment